Dag 6: Commewijne tour en Erwin de Vries - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith, Erik, Hans & Ymke Suriname - WaarBenJij.nu Dag 6: Commewijne tour en Erwin de Vries - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith, Erik, Hans & Ymke Suriname - WaarBenJij.nu

Dag 6: Commewijne tour en Erwin de Vries

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Judith, Erik, Hans & Ymke

08 September 2006 | Suriname, Paramaribo

Dagje varen. Via de Suriname rivier in noordelijke richting eerst naar het nationaal Surinaams Openluchtmuseum bij fort Amsterdam. Aanmeren bij de vishaven (zie de vliegende vissen op de foto), een wandelingetje en dan een hele tour door het museum. Met jawel, een heuse brandweerwagen.
Speciaal voor Cor nog een plaatje van de gevangenis. Let ook op de fiets-ambulance bij de foto's. Blij dat ik in deze tijd leef. Daarna een wandeling naar het beeld van Erwin de Vries, Alonso d'Ogeda, genoemd naar de Braziliaanse ontdekker van Suriname.
Toen Erwin dit in de 50-er / 60-er jaren (krijg nu ruzie met mijn schoonvader want ik weet het niet precies) op verzoek van de Surinaamse regering maakte, zijn er ook drie iets kleinere replica's gemaakt, waarvan mijn schoonvader er toen een heeft gekocht. (Ik ken Alonso dus al jaaaaaren).
Alonso staat nu bij de splitsing van de Suriname -en Commewijnerivier, een kilometer van de monding in de zee.
Judith moest natuurlijk even met hem op de plaat. Daarna weer doorvaren en wandelen naar een bed en breakfast complex dat op een voormalige plantage (plantage Frederiksdorp) is gevestigd. Onderweg werd gewerkt aan de reparatie van een sluis om het zilte water niet de polder in te laten lopen. Geweldig onderhouden complex en mevrouw hakt zelf de kokosnoten open. (Ze heeft nog steeds tien vingers).
Terug met ons bootje nog even bij een garnalen visserij aangegaan en de laatste foto is van een bauxietboot. En hoewel de voorraad bauxiet behoorlijk uitgeput begint te raken wordt er nog steeds ontgonnen.

's Avonds lekker eten en bij het Vat (daar moet je zijn, als je gezien wil worden) nog een koffie genomen. En hoewel we al gehoord hadden dat Meneer Erwin de Vries, daar ook regelmatig komt en hij dan zijn eigen zelf beschilderde tafeltje krijgt ben je toch een beetje verbaasd als je hem daar dan aantreft. Even kennisgemaakt en wellicht binnenkort nog bij hem in de galerij langs.

Voor alle lezers vandaag (dwz vrijdag dus) gaan we richting Brownsberg (Zie kaart op de site) en we slapen daar ook een nacht. Zondag gaan we door naar Wageningen (links boven op de kaart) Het is nog niet duidelijk of we daar foto's en verhalen kunnen plaatsen op de site. Zo niet, dan volgen ze later wel.

• 08 September 2006 - 14:19

Ed:

zo te zien gaat alles voorspoedig en zien jullie een hoop van het land. hier ook alles goed,zaterdag gaan alle coniveren eruit.

• 08 September 2006 - 19:46

Paul:

Na 8 dagen durf ik eindelijk een blik op jullie reisverslag te werpen en heb alle foto's bekeken. (Ineke kijkt natuurlijk iedere dag) Het ziet er fantastisch uit. Vanuit een steeds warmer wordend Nederland (echt waar!) hartelijke groeten en geniet
    van jullie reis!
    Tot mails.

• 08 September 2006 - 19:57

Corrie En Gerard:

wat is het leuk om met jullie mee te genieten van al dat moois.nog veel plezier en tot ziens

• 09 September 2006 - 08:36

Marleen:

Geweldig allemaal! Ben erg benieuwd hoe het in Wageningen zal zijn en of jullie huis er nog staat.
    Hier op 't ogenblik erg mooi weer, maar hoelang dat gaat duren is altijd een verrassing. Bij jullie is wat dat betreft het weer betrouwbaarder; je weet gewoon dat je je de volgende dag weer te pletter zal zweten.
    Ik geniet lekker met jullie mee!
    Groetjes, Marleen

• 09 September 2006 - 15:02

Onno:

Vandaag even de tijd genomen om alle info en foto's te bekijken. Het lijkt me een erg mooi land wat ook een eigen cultuur heeft. Ik schaam me eigenlijk wel voor de geringe kennis die ik heb van Suriname. Ik hoop voor jullie dat alle wensne die jullie van te voren hadden ook ingevuld kunnen worden en wij blijven jullie volgen. ( wel 's avonds want het is erg lekker weer)

Groeten José,Judith en Onno

• 12 September 2006 - 08:51

Ruud En Von:

wij hebben genoten van jullie prachtige foto's. de buurvrouw heeft ook mee gekeken
    een fijne reis verder
    groetjes en lifs van ons
    uit Geldermalsen.