Do 14 en Vrij 15 Sept - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith, Erik, Hans & Ymke Suriname - WaarBenJij.nu Do 14 en Vrij 15 Sept - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith, Erik, Hans & Ymke Suriname - WaarBenJij.nu

Do 14 en Vrij 15 Sept

Door: Erik en Hans

Blijf op de hoogte en volg Judith, Erik, Hans & Ymke

16 September 2006 | Suriname, Paramaribo

Donderdag 14 sept naar Jodensavannah geweest. Was niet erg spannend. Wel leuk was de tocht erheen en weer terug. Langs de bauxiet-fabriek (Suralco), via bezoekjes aan verschillende inheemse mensen (indianen, arowakka's oid) een overtocht met het veer (wederom een belevenis, zoals vooruit erop en achterwaarts er weer vanaf zien te komen), een indiaanse mevrouw met een bosvarken als huisdier, een Javaanse meneer die erg gelukkig was met zijn niet zo jachtige bestaan (lag de hele dag heerlijk in een hangmat te "werken") en een onvergetelijke gids, Prit.
Na een uitgebreide douche, om al het rode stof van ons af te krijgen, zijn we deze keer niet naar het inmiddels wereldberoemde terras van 't Vat getogen. Nu eens een ander restaurantje geprobeerd en de Djogo's smaakten ook daar weer geweldig en het eten was er ook goed.

Vrijdag 15 sept (rustdag) lekker uitgeslapen en laat ontbeten. Vervolgens was het de bedoeling om naar de markt te gaan. Gezamelijk zijn we richting hotel Torarica gelopen. Daar hebben Erik en Hans een krantje gekocht en in het winkeltje tegenover het hotel zijn Judith en Ymke een vroegere schoolleraar, meester Sweet, tegen het lijf gelopen. Er zijn in dat winkeltje heel diepgaande herinneringen opgehaald.
Omdat die herinneringen nogal veel tijd in beslag namen zijn E en H toch alvast maar naar de internetwinkel gelopen.
Daar zijn we gestart met het bijwerken van de site en H heeft daar een aantal foto's op CD laten zetten. De meisjes zouden toch echt naar de markt gaan maar zijn daar uiteidelijk nooit aangekomen die dag.
Hoe weten we nog steeds niet, maar ineens zaten E en H op het terras van het al eerder genoemde 't VAT. Net een bakkie koffie op en we hadden sauto soep besteld toen J en Y daar ook, met al tassen vol, uit het lerarenwinkeltje arriveerden.
Na een lunch en een klein buitje voor het stof zijn Ymke en Judith verder gaan winkelen en wij zijn (met de eerste lading aandenkens) terug naar het hotel gegaan. En na het op de kamer lossen van deze zaken weer verder gegaan met de site (kost soms toch meer tijd dan je denkt).
Tijdens een hevige moesson aanval zaten wij dus achter de PC en Judith en Ymke op het overdekte balkon bij Kersten (is vast een koopjeswinkel of zo).
Na het opfissen, een P'bootje en geld pinnen voor de driedaagse trip morgen, hebben we weer lekker gegeten. Het begint inmiddels al te wennen dat we gezellig samen een anti- malariapilletje nuttigen tijdens de maaltijd.
Op tijd naar bed omdat Prit ons morgen om 7 uur komt ophalen voor een reis tot ongeveer 140 km onder het Brokopondo meer: het plaatsje heet Djemongo. Op de kaart net boven de vertakking van de Suriname rivier.

Er mag een (1) plastic zak bagage mee dus wordt dat een moeizaam keuzeproces voor de dames.

NB. Er zijn inmiddels redelijk wat foto's bij de vorige dagen geplaatst.
Wie weet op welke foto de orchidee staat, krijgt een bosje.

Tot na het weekend.

• 16 September 2006 - 07:52

Janny En Ed:

Wat beleven jullie ontzettend veel, en vooral leuke dingen. Want ook de nu minder leuke dingen zullen jullie later koesteren, bij het zien van foto's. Wat ons betreft onze laatste reactie, want wij gaan 2 weken naar Andalusie. Veel plezier nog met z'n allen daar!!

• 16 September 2006 - 17:38

José En Onno:

We kunnen wel zien dat jullie enorm veel beleven en te zien hebben in dat mooie land. We zijn niet jaloers maar benijden jullie wel. Geniet lekker en wij genieten van jullie berichten.

• 16 September 2006 - 19:43

Jort:

Hoi paps en mams, leuk om met jullie reis mee te leven. Ik weet helaas niet welke foto de orchidee staat, maar jullie hebben wel een ananas 'struik' gezien!! Veel plezier

• 17 September 2006 - 06:01

Arjan:

Hoi Judith en gezelschap,
    Wat leuk dit allemaal te kunnen lezen. Het brengt veel leuke herinneringen boven. Gaan jullie nog naar de Verlengde Coppenamestraat? Daar logeerde jij en Bas bij ons. Veel plezier verder.
    Groeten, Arjan Overwater

• 18 September 2006 - 08:27

Bas:

Vooral Wageningen en Nickerie met veel belangstelling gelezen. Klopt het dat ik Rinke maar op één foto zag? Wacht met smart op de toelichting van sommige plaatjes. Groetjes aan eventuele bekenden. Blijf nog maar een tijdje, want sinds jullie weg zijn is het hier mooi weer.

• 18 September 2006 - 11:34

Gerard En Riet:

Volgens ons komen jullie tijd tekort om al die mooie plekjes en herinneringen te bekijken geniet er nog maar van want als je over de helft ben is het zo voorbij en zit je weer in het vliegtuig naar huis.
    Riet is gisteren wezen fietsen met 8000 vrouwen

Groetjes Gerard en Riet.